Två lopp på raken

Den här veckan har jag gjort något som jag aldrig gjort förut. Jag har tävlat två dagar i rad. Först sprang 9,9 kilometer för Maxmo damlag i Korsholmsstafetten på torsdag och igår sprang jag Molnträskloppet på 12,2km.

img_4929

Korsholmsstafetten var en riktigt härlig löparupplevelse med ett härligt gäng löparvänner. Jag sprang tredje sträckan och den var som sagt 9,9 kilometer lång. Hade fin löpkänsla direkt från start och sprang på 04:30min/km hela sträckan igenom vilket jag är riktigt nöjd med! Känslan var som natt och dag från förra veckans halvmarathon och det var så skönt att känna löpareufori igen. Alla i vårt lag sprang super bra och i slutet av dagen fick vi ta emot priset som första damlag i stafetten. Så kul!

Att tävla på fredag hade jag egentligen inga planer alls på men råkade på morgonen få syn på att det ordnades Molnträskloppet på kvällen och det är ett jätte fint lopp så tävlingslusten väcktes direkt. Funderade under arbetsdagen och eftersom benen kändes oförskämt fräscha hela dagen så bestämde jag mig för att testa att springa en dag till.

Molnträskloppet är 12,2 kilometer långt och går till största delen på grusvägar. Min plan var att starta lugnt (typ 04:50-05:00min/km) men förstås drogs jag med i starten och första kilometern gick i 04:20min/km tempo… Kände egentligen inget av torsdagens tävling i benen, det var bara luftrören som lite protesterade och det var enda orosmomentet. Ville så gärna springa ett bra lopp efter förra veckans flopp.

Hittade ganska snabbt 2 män som sprang runt 04:30min/km och med dem hängde jag sedan resten av loppet. Det finns en del upp och nerförsbackar längs med banan och jag tappade dem i varje nerförsbacke (måste träna utförslöpning) men kom alltid upp dem igen. Hade fantastiskt fin känsla i benen och kände mig riktigt stark hela loppet igenom. Kom i mål som första dam och på tiden 55:03 (04:30min/km) vilket jag är riktigt nöjd med! Tiden är en och en halv minut snabbare än på samma lopp i fjol och då hade jag inte sprungit dagen före.

img_4976

Båda de här loppen känns som en bra comeback efter förra veckan och nu blir det mer vila för att få springa Köpenhamn marathon med pigga ben om två veckor!

En reaktion på ”Två lopp på raken

Lämna en kommentar