Marathonsällskap

Min plan för nästa år är att springa ett marathon på våren eftersom Ironman är först i augusti och jag vill ha ett närmare mål också. Plus att jag har en gammal rekordtid att putsa…. Hursomhelst så har jag nu fått med mig Jutta på mina marathonplaner och det betyder också att jag kommer att få sällskap på stor del av årets långpass och det är guldvärt, speciellt när det börjar bli sämre löpväder på senhösten/vintern. Dessutom blir det Juttas första helmarathon så jag är lite stolt redan nu att hon tar sig an den här utmaningen. Som hon kommer att klara galant!

Vi har båda två varit förkylda senaste tiden och annars också missat några långpass så idag körde vi vårt ”första” långpass och började med 17 kilometer för att vänja kroppen med längre pass igen.

image1-1

Det har varit strålande sol precis hela dagen idag men precis när vi startade så började det förstås regna. Och inget litet sommarregn utan spöregn som gör en genomblöt på 1 minut. Bara att ignorera och fortsätta springa!

Första träningspassen

Mot Ironman. Jag har haft nån typ av förkylning i kroppen en dryg vecka och har i princip inte tränat nåt alls. Efter att jag anmälde mig till Kalmar förra veckan har jag knappt tänkt på nåt annat och jag skulle ha velat inleda triathlonträningen direkt så det har varit minst sagt frustrerande att vänta på att kroppen ska kännas ok igen. På fredagen simmade jag 2 kilometer på morgonen men sen blev det två villdagar igen då det började klia i halsen på nytt.

Idag vågade jag mig ut på en löprunda och det var så skönt! Nästan två veckors paus från löpningen är allt före länge för huvudet! Sprang dryga 9 kilometer i lugnt tempo och lyssnade på en pod. Om Ironman Kalmar, suprise suprise. Slukar verkligen allt om loppet nu och har tappat räkningen på hur många race rapporter jag läst den senaste veckan.

image1 (1)Bilden är från några veckor tillbaka, ikväll var bara Candy med som löpsällskap. Hon är plötsligt riktigt ivrig på att springa igen och det är så kul med löparhund igen. Känner jag min hund rätt så ändrar hon sig snart igen och börjar vägra löpning igen så jag njuter av sällskapet så länge det går!

Ironman Kalmar 2017!!!

Jag tror knappt själv att det är sant men jag är anmäld till Ironman Kalmar 2017! Den 19 augusti 2017 kommer jag att simma 3,8 kilometer, cykla 180 km och springa 42,2 kilometer på det. Vet nog inte vad jag har gett mig in på men det här har varit min dröm sen jag var med till Kalmar som hejarklack åt brorsan 2014. Nu är det min tur att köra och jag är så taggad! Ser framemot ett år av triathlonträning och brorsan har lovat mig att hjälpa till med träningsprogram så det blir säkert riktigt, riktigt bra! Förhoppningsvis kommer bloggmotivationen nu också!

image1.JPG

 

 

intervaller i snabbt sällskap

Förra veckan hade jag en riktig skräp vecka vad löpningen beträffar. Var så trött så trött och skippade några pass helt och hållet och de pass jag sprang blev korta. Men efter en helg med mycket sömn så har den här veckans träning känns mycket bättre!

Ikväll sprang jag intervaller och fick dessutom sällskap av snabba triathlon Aino. 8 x 1000m med ett medeltempo på 04:10min/km gick riktigt fint ikväll och boostade löpmotivationen ordentligt.

img_6751

Ett hej

Jag hade verkligen inte planerat att ta bloggpaus men livet kom tydligen emellan. Nu är jag ändå här igen och jag har massor jag vill berätta! Sen jag skrev sist har jag ju sprungit ett marathon, vilat, satt nya mål och börjat träna mot mina nya mål!

Ska sätta mig ner och skriva en lång race rapport från Köpenhamn nån dag även om det börjar vara en månad sen jag sprang loppet. Kort sagt så var det långt ifrån mitt bästa marathon men jag har ändå varit riktigt nöjd efteråt.

Nu har jag precis summerat den här veckan och jag börjar vara uppe i ”normala” kilometermängder igen. Veckan som gick sprang jag 76 kilometer och två av passen var riktigt bra intervallpass. Börjar känna ett flyt i löpningen igen och hoppas det håller i sig nu så att jag skulle få putsa de där PB:na som ännu inte blivit putsade i år…

Löpgrupp – START IMORGON

Sen 2011 har jag varje sommar dragit löpgruppen På Språng för Folkhälsan i Kvevlax och det har varit grymt roligt. I år bestämde jag mig ändå att tacka nej till gruppen och istället stå på mina egna ben. Brorsan och jag startade en egen firma åt mig och imorgon börjar min första alldeles egna löpargrupp.

img_5010

Den här löpgruppen kommer jag att dra i Vasa centrum och den passar för både nybörjare och längre hunna, enda kravet är att du kan jogga 10 minuter i sträck. Kursen kommer att vara 10 veckor lång och vi tränar 1,5h varje måndag med start från Strampen i Vasa. Man kan välja att betala per gång, 5 euro, eller anmäla sig till alla 10 gånger direkt och i så fall betala 40 euro.

Träningarna kommer att vara intervallbaserade och uppbyggda så att alla kan köra i egen takt. Jag ser så mycket framemot den här kursen och tror att det kommer att bli ett riktigt bra gäng som kör igång imorgon måndag. Vill någon komma med så är det bara att dyka upp nedanför Strampen kl.18 imorgon!

Alltså:

Tid och plats: kl.18 varje måndag från och med 16.5.2016. Samling nedanför Strampen, Vasa.

Pris: 5 e/gång eller 40e/10ggr

För vem: Alla damer som vill bli snabbare, starkare löpare eller komma igång med löpningen

Frågor och kontakt: hejdi.granholm [ät] gmail.com

Två lopp på raken

Den här veckan har jag gjort något som jag aldrig gjort förut. Jag har tävlat två dagar i rad. Först sprang 9,9 kilometer för Maxmo damlag i Korsholmsstafetten på torsdag och igår sprang jag Molnträskloppet på 12,2km.

img_4929

Korsholmsstafetten var en riktigt härlig löparupplevelse med ett härligt gäng löparvänner. Jag sprang tredje sträckan och den var som sagt 9,9 kilometer lång. Hade fin löpkänsla direkt från start och sprang på 04:30min/km hela sträckan igenom vilket jag är riktigt nöjd med! Känslan var som natt och dag från förra veckans halvmarathon och det var så skönt att känna löpareufori igen. Alla i vårt lag sprang super bra och i slutet av dagen fick vi ta emot priset som första damlag i stafetten. Så kul!

Att tävla på fredag hade jag egentligen inga planer alls på men råkade på morgonen få syn på att det ordnades Molnträskloppet på kvällen och det är ett jätte fint lopp så tävlingslusten väcktes direkt. Funderade under arbetsdagen och eftersom benen kändes oförskämt fräscha hela dagen så bestämde jag mig för att testa att springa en dag till.

Molnträskloppet är 12,2 kilometer långt och går till största delen på grusvägar. Min plan var att starta lugnt (typ 04:50-05:00min/km) men förstås drogs jag med i starten och första kilometern gick i 04:20min/km tempo… Kände egentligen inget av torsdagens tävling i benen, det var bara luftrören som lite protesterade och det var enda orosmomentet. Ville så gärna springa ett bra lopp efter förra veckans flopp.

Hittade ganska snabbt 2 män som sprang runt 04:30min/km och med dem hängde jag sedan resten av loppet. Det finns en del upp och nerförsbackar längs med banan och jag tappade dem i varje nerförsbacke (måste träna utförslöpning) men kom alltid upp dem igen. Hade fantastiskt fin känsla i benen och kände mig riktigt stark hela loppet igenom. Kom i mål som första dam och på tiden 55:03 (04:30min/km) vilket jag är riktigt nöjd med! Tiden är en och en halv minut snabbare än på samma lopp i fjol och då hade jag inte sprungit dagen före.

img_4976

Båda de här loppen känns som en bra comeback efter förra veckan och nu blir det mer vila för att få springa Köpenhamn marathon med pigga ben om två veckor!